Linkblog

Címkék

2008 (1) 4es metró (1) afrika (1) agy (1) al kaida (1) amerika (3) anglia (1) arisztotelész (1) ausztria (2) balkán (1) barack obama (3) baromság (1) bécs (1) blog (2) budapest (1) budapest bamakó (1) bulgária (1) caucus (3) civil (1) concha győző (1) dakar (1) demo (1) demokrácia (1) demszky (1) eb2008 (1) efa (1) egyetem (7) egyiptom (1) elle (1) elnökválasztás (1) energia (1) (1) európa (1) film (1) függetlenség (1) gmo (1) gondolat (1) gyógyszer (1) hillary (1) hillary clinton (3) indiánok (1) interjú (2) jegyzetek (1) jobbik (1) jogállam (1) jóléti (1) kedvenc (1) kirándulás (1) kisebbség (1) koalíció (1) konzervatívizmus (1) kormányzati negyed (1) koszovó (1) közigazgatás (2) közvetlen (1) külpol (1) lánczi andrás (1) liberalizmus (1) május1 (1) málta (1) mauritánia (1) mccain (1) medvegyev (1) melegfelvonulás (1) mélygarázs (1) memória (1) menekültek (1) mezőgazdaság (1) minisztérium (1) modell (1) mpr (1) myspace (1) nagykoalicio (1) nápoly (1) németország (1) népszavazás (1) neptun (1) obama (1) olaszország (1) olimpia (1) oroszország (4) párt (1) pg (1) plakát (1) pszichoanalízis (1) putyin (3) retro (1) romney (1) sorozat (1) spanyolország (1) svédország (1) szemét (1) szerbek (1) szociáldemokrata (1) szocializmus (1) szocsi (1) tanulás (1) tárgyfelvétel (1) terrorizmus (1) török gábor (3) tudomány (1) tv (1) usa (2) usa választások (3) választás (4) valasztasi rendszer (1) választások (1) vicc (1) vizsgaidőszak (1) vizsgajelentkezés (1) Címkefelhő

Politológusnaptár

Coupe De Jerome

Utolsó kommentek

Friss Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Mi

Mi legyen az oldal címe?
View results

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from bcepolitologia. Make your own badge here.

2008.05.03. 14:23 Akira Csd

A „Nép Otthona” avagy A Svéd Modell múltja, jelene és jövője

            

Svédországban a 2006-os választásokkal megszakadt a Szociáldemokrata Munkáspárt (SAP) 15 éves, de kisebb megszakításokkal gyakorlatilag a II. világháború óta tartó kormányzása. A vereség oka azonban nem az ötven év alatt kiépített svéd jóléti modellbe vetett bizalom gyengülése, hanem a jobboldali pártok politikai konvergenciája a szociáldemokratákhoz. A baloldal ellenzékét (a konzervatív Mérsékelt Pártot, a Centrum Pártot, a liberálisokat és a kereszténydemokratákat) tömörítő Szövetség Svédországért azzal kampányolt, hogy az SAP által kiépített rendszert jobban és hatékonyabban tudja képviselni, mint maga az SAP, és a modell kis változtatásaival versenyképesebbé tudja tenni az országot a globalizálódó világban. A politikai konvergencia azonban a szociáldemokraták és elemzők szerint csak látszat, és a jobboldali kormány hosszú távú célja a svéd jóléti modell leépítése és a svédek öngondoskodás és individualizmus irányába való terelése.

 


 

 

  A szociáldemokrata pártok a II. világháború óta a skandináv országok legerősebb pártjai - Svédországban például az elmúlt ötven évből mindössze tizet töltöttek ellenzékben - így lehetőségük volt „létrehozni” a demokratikus szocializmus egy igen sikeres változatát, az úgynevezett északi vagy skandináv modellt. Ennek a modellnek az alapja az erős újraelosztó állam, a munkaerő-piaci kérdések korporatív rendezése, politikai és gazdasági konszenzusok keresése.

A skandináv társadalmakban, ha úgy tetszik minden feltétel adott volt egy ilyen típusú rendszer kiépítéséhez. A társadalom szerkezetének adottsága volt ezekben az országokban a jelentős szabad paraszti réteg, amely nem szenvedett feudális elnyomástól, csekély számú és nem túl erős nemesség és burzsoázia, valamint a parasztsághoz erősen kötődő, alapvetően vidéki munkásság. A politikai rendszert már korán a különböző társadalmi, rendi csoportok közötti konszenzus keresése jellemezte: a hadsereg jelentős részét kitevő szabad parasztágot nem lehetett semmibe venni a politikai döntéseknél, így a parasztság a rendi parlamentben önálló rendként képviselte magát, méghozzá sikeresen. Fontos a térség későbbi politikájának megértéséhez tudni, hogy a skandináv országokban (Dánia kivételével) a liberalizmusnak nem alakult ki hagyománya. Ez részben a parasztság és a vidéki munkásság közösségi életformájának köszönhető, részben (talán nagyobb részben) pedig annak, hogy a burzsoázia jó kapcsolatokat ápolt a bürokráciával, így nem állt érdekében az állami befolyás gyengítése. 

 A munkásság, amely a kontinens más területeihez képest Skandináviában viszonylag későn alakult ki, hamar centralizálódott, és a munkaadókkal szemben a szakszervezetek egy szövetségbe (az LO-ba) tömörülve képviselték érdekeiket, amire válaszreakcióként megalakult a munkaadók közös szervezete (SAF). Az állam szerepet vállalt a két erős érdekcsoport közti közvetítésben, viszont nem tolerálta a tripartit tárgyalástól eltérő érdekérvényesítési módszereket, így kialakult a munkaerő-piaci problémák kollektív, intézményes megoldásának kultúrája. Ezt tette hivatalossá Svédországban az 1938-as Saltsjöbadeni Egyezmény, mely az LO, az SAF és az állam között köttetett, és melyben a szakszervezetek kormányzati befolyást, a munkáltatók munkaerő-piaci békét nyertek, a szociáldemokrata kormány pedig azt, hogy a tőkések elfogadták a jóléti politikát, annak pénzügyi terheivel együtt.

Fontos még a térség politikai kultúrájának kialakulásában, hogy a skandináv országokban a bürokrácia társadalmi ellenőrzés alatt állt és áll ma is, a polgárok betekinthetnek a hivatalos ügyiratokba és ügymenetek folyásába, a visszaéléseket és korrupciót elkerülendő pedig külön hivatalokat és intézményeket hoztak létre, például az ombudsman intézményét.

  Svédországban a szociáldemokraták a ’29-’33-as világválság után váltak az ország legfontosabb politikai erejévé. Az erősen megosztott jobboldali pártok belebuktak a válság kezelésébe, a baloldal viszont a New Deal-hez nagyban hasonlító, erős állami beavatkozásra és közmunkákra alapuló programmal sikeresen vette az akadályt. Innentől kezdve vált az SAP a Riksdag legnagyobb pártjává, de általában szüksége volt az agrárpártok külső támogatására. Ez gátolta meg a baloldal legerősebb pártját az esetleges radikalizálódástól. Ugyan az SAP-ből kiváltak szélsőségesebb csoportok, ez azonban nem tudta megrengetni a szociáldemokraták hegemóniáját a politikai paletta baloldalán és a szakszervezeti tagok között sem. A munkásság és más társadalmi csoportok támogatásának és a térség politikai és gazdasági kultúrájának köszönhetően az SAP megkezdhette a széles körű jóléti rendszer kiépítését, terjeszthette a szolidaritás és az egyenlőség eszméit, amelyek hamarosan a társadalom általános értékeivé váltak, amely értékek kétségbe vonása szalonképtelenné tett bármilyen politikai csoportosulást. Kimondhatjuk tehát, hogy az SAP politikailag, ideológiailag és morálisan is dominánssá vált Svédországban. Ahogy Per Albin Hansson, a párt talán legmeghatározóbb vezetője (és 1932-től 1946-ig az ország miniszterelnöke) megfogalmazta: a szociáldemokraták célja, hogy az állam a „Nép Otthona” (Folkhem) legyen, amely úgy vigyáz minden egyes állampolgárra, ahogy egy család vigyáz minden tagjára. Az így kialakult modellben az erős állami jelenlét megkísérelte kiegyenlíteni a nagy társadalmi különbségeket, mondván, hogy egy nagy osztálykülönbségekkel rendelkező társadalom annak minden tagjára nézve veszélyes, de nem fosztotta meg a polgárokat a tulajdonuktól, a vállalkozás lehetőségétől és a szabadságuktól. Így a svéd társadalom nem csak egy viszonylag egyenlő és igazságos, de gazdaságilag is sikeres társadalom lett, amit a Guardian publicistája egyenesen a világon valaha volt legsikeresebb társadalomnak nevezett.

  A svéd pártok politikai konvergenciája az 1970-es években, az olajválság hatására kezdődött, de pont az ellenkező irányba, mint manapság. A ’70-es évek elején a szociáldemokrata kormány és az LO olyan reformokat hirdetett, amelyek növelték volna az állami beavatkozás mértékét, és csökkentette volna a tőkés befolyást a gazdaságpolitikába. Az üzleti szféra ellenezte a reformokat, és válaszreakcióként az SAF jelentős kampányt indított a szabadpiaci elképzelések és neoliberális gazdasági koncepció népszerűsítésére. Intézeteket alapítottak, vitákat szerveztek, közgazdasági tanszékeket támogattak, hogy azok a Keynes-i tanok helyett a klasszikus közgazdaságtant oktassák, és jobboldali politikusokat támogattak. A kampánynak meg is volt a hatása, a Mérsékelt párt ettől fogva kezdte fölvállalni a neoliberális politikát, és a svéd köztudatba is egyre határozottabban beépült az individualizmus gondolata.  1976-ban jobboldali koalíció kezdte meg kormányzását, amely változtatott ugyan az addigi gazdaságpolitikán, de az alapvető kérdésekben, mint például az állami beavatkozás, nem tért el a szocialista hagyománytól, részben a szakszervezetek erős nyomása miatt. 1982-ig ugyan jobboldali pártok alkották a kormánykoalíciót, ám annak összetétele többször is megváltozott a pártok közti törésvonalak miatt. A válság megoldásának feladata ismét a baloldalra maradt, amely a bérek befagyasztásával, az állami szerep csökkentésével és a privát szektor támogatásával tudta viszonylagosan helyreállítani a termelést és az exportot, csökkenteni a munkanélküliséget. Az ország recesszióba csúszását azonban nem sikerült teljesen megállítani. 1991-ben a Carl Bildt vezette jobboldali kormány már határozottabban látott neki a jóléti rendszer leépítésének, mondván, hogy nincs más út, ami kivezetne a válságból. Hogy ez nem csak egy, Thatcher asszonytól kölcsönzött hangzatos jelszó volt, jól mutatja, hogy az ellenzéki szociáldemokraták a kormány két válságkezelő csomagját is támogatták. Azonban, immár harmadszor a svéd történelemben, a jobboldal elvesztette a választásokat, mivel nem tudott  megbirkózni a recesszióval, a baloldali kormány pedig ismét ott folytatta a megszorításokat, ahol az előző abbahagyta. A két nagy svéd párt között tehát a ’80-as évekre gyakorlatilag csak ideológiai különbségek maradtak, szakpolitikaiak nem. Míg a jobboldal az állami jelenlét visszaszorítását és a piacosítást elvi okokból támogatta, a baloldal a válságok megoldása érdekében nyúlt ezekhez az eszközökhöz. Több legitimációja is volt a baloldal által végigvitt megszorításoknak, a svéd társadalom könnyebben fogadta el, hogy azok szükségesek egy olyan kormánytól, amely ideológiai alapon nem hajtana végre ilyen intézkedéseket.

  A Mérsékelt Párt 2003-ban komoly változáson ment keresztül. Miután a 2002-es választásokon mindössze a szavazatok 15.3%-át szerezték meg, az új elnök - azóta miniszterelnök - Fredrik Reinfeldt felismerte, hogy a jóléti modell megkérdőjelezésével, az adócsökkentésre és deregulációra építő politikával nem lehet többet választást nyerni Svédországban. A párt az ő vezetése alatt a politikai centrum felé mozdult el, még a párt plakátjainak kék színét is halványabbra cserélték. Az így megváltozott párt ezután magát az „Új Mérsékelt” és a „dolgozók új pártja” nevekkel illette, és a gazdaságpolitikai kérdések helyett a szociális kérdésekre kezdett fókuszálni. A 2006-os választás kampányában a mérsékeltek vezette jobboldali választási szövetség által legtöbbet hangoztatott téma, az SAP kormányzati alakalmatlansága mellett, a növekvő munkanélküliség volt. A jobboldal arra hívta fel a figyelmet, hogy ugyan az elmúlt 10 évben a növekedés nagy volt, sokan kiestek a munkaerő-piacról. Ahogy Reinfeldt 2008. február 26-án a London School of Economics-on tartott beszédében elmondta: „Svédország egy gazdag ország volt szegény és kirekesztett népességgel”. Állítása szerint körülbelül egy millió ember volt munkanélküli és másfél millió függött erősen a szociális juttatásoktól. Míg az SAP a közszféra kiterjesztésével és a szolgáltatások bővítésével kampányolt, addig a Szövetség azzal, hogy a jóléti szolgáltatások nem elsősorban a juttatásokat jelentik, és akkor igazságosak és hasznosak, ha minél több ember járul hozzá a finanszírozásához, vagy másképp megfogalmazva „Ha több ember dolgozik, többet lehet elosztani”. A jobboldali program – azóta megvalósuló kormányprogram - alapja a kis és közepes keresetűek adókedvezményben részesítése, a munkanélküli juttatások csökkentése és a szabályozás változtatása, a hátrányos helyzetűeket (fiatalokat, időseket, bevándorlókat vagy régóta munkanélkülieket) alkalmazók támogatása, átképzési programok számának növelése és a vállalkozók bátorítása. A program meggyőzte a svédeket, a Szövetség a szavazatok 48,2%-át szerezte meg, ebből a mérsékeltek jussa ebből 26,2%. A jobboldali koalíció minden társadalmi rétegből és korosztályból csábított el szavazókat az szociáldemokratáktól, akik a Zöld Párttal és az anno az SAP-ből kivált Baloldali Párttal indultak együtt.

  A jobboldali kormány immár több mint két éve kormányoz Svédországban. Reinfeldt Londonban, amikor a kormány munkaerő-politikájáról beszélt, azt mondta, hogy a svéd munkaerőpiac 20 éve nem volt ilyen jó, 2007-ben négy átlagosan 4 percenként állt munkába egy svéd, aki addig állami juttatásokból élt. Hatalomra kerülése óta a Szövetség kevesebbet beszél a szolidaritásról, mint a kampányban, többet beszélnek arról, hogy a jólét növekszik, mert egyre több ember él létbiztonságban a munkájának köszönhetően. Egy idő után tehát a rendszerre nem is lesz szükség? Ugyan a szociális kérdések központivá tétele a jobboldal közeledését mutatja a baloldalhoz, a gazdaságpolitikában ilyenről szó sincs. Az új kormány nagy léptékű privatizálásba kezdett, magánkézre adtak állami vállalatokat, bankokat és kórházakat, valamint liberalizálták a gyógyszerpiacot. Ezek a lépések elég népszerűtlennek bizonyultak, egy közvélemény-kutatáson a megkérdezettek kevesebb, mint 30%-a támogatta a privatizálásokat. A kormány népszerűsége is csökkent a választások óta. Egy 2008 tavaszi közvélemény-kutatás szerint a legnépszerűbb párt ismét az SAP, és ugyan nem sokkal, de az ellenzéki pártokat többen támogatják (a megkérdezettek 49,5%-a), mint a kormánypártokat (44,5%), a legnépszerűbb politikus viszont továbbra is a miniszterelnök.

Az SAP újra harcra kész. A kudarc után új elnököt választottak Mona Sahlin személyében, aki a párt első női elnöke. Sahlin első, pártelnökként elmondott beszédében önvizsgálatra, majd felkészülésre szólított fel. Azt hangsúlyozta, hogy a polgári kormány alatt nő a kirekesztés, nő a fiatalok munkanélkülisége, a Szövetség lerombolja a jóléti rendszert, és egy olyan világot teremt, ahol nincs szolidaritás és mindenki a saját pénztárcájától függ. Az új vezető is a szociális háló és szolgáltatások bővítése és az LO-val való szorosabb együttműködés mellett érvelt, és hosszú távú programokat kell készíteniük, amelyek magukban foglalják a jobboldal által okozott „károk” helyreállítását. Végül kijelentette, hogy a jóléti rendszer a habarcs, ami összetartja Svédországot, és amely nélkül az ország nem lenne biztonságos a polgárai számára.

  Olof Palme, egykori szociáldemokrata miniszterelnök azt mondta egyszer, hogy bármi történjék is, az SAP-nak kell lennie annak a pártnak, amely a környezetvédelem, a munkaerő és a béke kérdésében a leghangosabb Svédországban. A Mérsékelt Pártnak és partnereinek ebből a három kérdésből kettőt már sikerült elorozniuk. Egyelőre úgy tűnik, hogy a polgári koalíció nem került sokkal közelebb a svéd szociális modell elfogadásához, csak megtanult olyan hangon énekelni, amit a svéd választók szeretnek hallani, miközben (nagyon)hosszú távú terveikben már nem szerepel a Svéd Modell, vagy legalábbis sokkal kisebb jelentőséggel, mint most. Tény viszont, hogy Svédországnak van továbbra is az egyik legjobban működő szociális rendszerre és még mindig Európa élmezőnyébe tartozik foglalkoztatás, munkaerő-piaci rugalmasság és esélyegyenlőség terén. Hogy magával a nagybetűs Svéd Modellel mi lesz, azt pedig 2010-ben eldöntik a svédek.

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: modell svédország jóléti szociáldemokrata


A bejegyzés trackback címe:

https://polip.blog.hu/api/trackback/id/tr82452210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása