Linkblog

Címkék

2008 (1) 4es metró (1) afrika (1) agy (1) al kaida (1) amerika (3) anglia (1) arisztotelész (1) ausztria (2) balkán (1) barack obama (3) baromság (1) bécs (1) blog (2) budapest (1) budapest bamakó (1) bulgária (1) caucus (3) civil (1) concha győző (1) dakar (1) demo (1) demokrácia (1) demszky (1) eb2008 (1) efa (1) egyetem (7) egyiptom (1) elle (1) elnökválasztás (1) energia (1) (1) európa (1) film (1) függetlenség (1) gmo (1) gondolat (1) gyógyszer (1) hillary (1) hillary clinton (3) indiánok (1) interjú (2) jegyzetek (1) jobbik (1) jogállam (1) jóléti (1) kedvenc (1) kirándulás (1) kisebbség (1) koalíció (1) konzervatívizmus (1) kormányzati negyed (1) koszovó (1) közigazgatás (2) közvetlen (1) külpol (1) lánczi andrás (1) liberalizmus (1) május1 (1) málta (1) mauritánia (1) mccain (1) medvegyev (1) melegfelvonulás (1) mélygarázs (1) memória (1) menekültek (1) mezőgazdaság (1) minisztérium (1) modell (1) mpr (1) myspace (1) nagykoalicio (1) nápoly (1) németország (1) népszavazás (1) neptun (1) obama (1) olaszország (1) olimpia (1) oroszország (4) párt (1) pg (1) plakát (1) pszichoanalízis (1) putyin (3) retro (1) romney (1) sorozat (1) spanyolország (1) svédország (1) szemét (1) szerbek (1) szociáldemokrata (1) szocializmus (1) szocsi (1) tanulás (1) tárgyfelvétel (1) terrorizmus (1) török gábor (3) tudomány (1) tv (1) usa (2) usa választások (3) választás (4) valasztasi rendszer (1) választások (1) vicc (1) vizsgaidőszak (1) vizsgajelentkezés (1) Címkefelhő

Politológusnaptár

Coupe De Jerome

Utolsó kommentek

Friss Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Mi

Mi legyen az oldal címe?
View results

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from bcepolitologia. Make your own badge here.

2008.01.09. 02:39 Astro

A hattyú halála

    Már az Orbán-kormány alatt is rebesgették, az első Gyurcsány ciklus alatt már pedzegették, a második során pedig teljes erővel vetették volna bele magukat a munkába... Aztán csend. A Kormányzati Negyed története, avagy Gustave Eiffel röhög a markába.
    A kormányok irodáinak egy helyre telepítése nem újkeletű dolog. Létrehozhatják egy teljesen új városrészként, beéptíthetik a város közepébe, mint Berlinben, egy utcába terelhetik, mint Angliába. Lehetnek nagyok kicsik, reprezentatívak, gazdaságosak, kinek mi a szíve vágya. Magyarország történelmi kormányzati negyede a világháború alatt elpusztult, és hát melyik vezetőnek ne lenne a vágya valami monumentális megalakítása.
    A Kormányzati Negyed felépítésének a célja a minisztériumok kiadásainak racionalizálása,  a területi széttagoltság megszüntetése (később már csak csökkentése), valamint egy bizonyos városrész rehabilitálása. Milyennek is gondolták? Először úgy tervezték, hogy PPP konstrukcióban 50 milliárd forintból megoldható. Aztán ez az összeg egy jól behatárolt 40-160 milliárdos határba csúszott át. A 160000 négyzetméternyi irodában 12 négyzetmétert terveztek egy köztisztviselő területének. Fontos volt, hogy gazdaságos-környezetbarát legyen az egész komplexum.
    És mégis hova gondolták? A KVI ajánlása között ottvolt a Nyugati-pályaudvar, a Déli-pályaudvar, valamint a Lágymányosi-híd környéke is. Olyan területet akartak kiválasztani amelynek tulajdonjogának nagy részét az állam csak "átrakja az egyik zsebéből a másikba". Ez a MÁV révén tűnt megvalósíthatónak, amelyet viszont kevéssé tájékoztattak mindvégig a dolgok menetéről. A területre benyújtott pályázatok között több cég, és magánszemély (összesen 27 pályázat érkezett) is megtalálható volt. Végül 50 milliárdra kalkulálták előzetesen az egész beruházást - az új városközponttal együtt - és a Nyugati-pályaudvar környékét válaszották ki. Ez egyrészt szerencsés volt a MÁV nagyrészbeni tulajdonlása miatt, másrészt pedig olyan szempontok sem hanyagolhatóak el, mint a környék lerobbant állapota, valamint a talaj vélhető szennyezettsége.
    Aztán 2007 áprilisában már belefutottunk egy kis turpisságba. A Miniszterelnöki Hivatal - amely végig hangoztatta költözési szándékát - inkább a Kossuth tér másik oldalát, a Fölművelésügyi Minisztérium ingatlanját választja. Talán így próbálják majd demonstrálni a miniszterelnök szerepét a kormányban? Egy hónappal rá több mint 30 tervező vásárolta meg a pályázatot. Az eredményhirdetést augusztusra tervezik (eredeti tervek szerint 2008 januárra már az összes tervnek, engedélynek, tanulmánynak meg kellene lennie).
    A pályázatot egy magyar-japán páros nyerte. Végül 165 ezer négyzetméterre sikerült hozniuk az épületet. Díjazásuk 20 millió forint volt. A tervet több bírálat is érte sivársága, és a szimbolika hiánya miatt. Érdekes módon a megbízott budapesti főépítész a kevés egyértelműen támogató között volt. A pályázatot erős kritika érte a berlini főépítész részéről. Ekkoriban már egyre jobban hallatják magukat azok, aki szerint a megszorítások idején pazarlás egy ilyen mértékű beruházás.
    Időközben felmerül a Magyar Hírlapban, hogy a terület biztonságpolitikailag nem megfelelő, nem számoltak a radikalizálódó tömeggel, és a mindenkori magyar kormányok változó külpolitikájával. Daróczi Dávid kormányszóvívő elmondta, hogy számoltak ezzel, de teljes bizonyossággal nem lehet kizárni semmit. Sokak szerint a NATO előírásának sem megfelelő.
    A MÁV-nak papírforma szerint 2007 december 31-ig át kell adnia a kezelésében lévő ingatlanokat - szeptember 31-ig meg kell történnie az adásvételnek - és 2008 január 1-re el kell készülni a rekonstrukciós(!) tervnek. Érdekes, hogy itt már nem a teljes anyagnak kell meglennie. Egyre jobban csúszik a projekt. A pályázat szerint a Nyugati-pályaudvar nem költözne el, hanem a föld alatt lenne a vasútállomás, a felszínen pedig a parkokkal, fákkal a Városligetet folytatnák, amely így kifutna egészen a körútig.
    Időközben - még augusztusban - megtörténik a MÁV és az állam közötti adásvétel 7,1 milliárd forint plusz áfáért.
    A pártok közül a Fidesz végig élesen támadja a beruházást, az SZDSZ pedig nem támogatja. Az MSZP-n belül  is lényeges az ellenállás.
    Az október nyolcadikai - meghosszabbított - határidőre hat pályázat érkezik be a felépítésre, és a 25 éven keresztüli üzemeltetésre: a Wallis-Strabag, Duna Sétány-Trigránit, Europolis-Kész, Magyar Építő-Hunép-Vegyépszer, Hérosz-Future, Merkantil Ingatlanlízing-Merkantil Car. Az Infopark Zrt. ,és a Sedesa visszalépett.
    Menetközben több minisztérium is jelzi, hogy nem kíván a Kormányzati Negyedbe költözni. Nagynehezen sikerül elérni a Fővárosnál, hogy elfogadják a rendezési tervet.
    Az PPP pályázat eredményhiredetése elméletileg december 29, de lassanként visszalépett majdnem mindenki, és a végére csak a KÉSZ, és a Wallis maradt versenyben. Aztán már a Wallis sem...
    Január másodikán derült ki, hogy csak január közepén lesz eredményhiredetés a versenyben(?). Január 7-én Horn Gábor kijelenti, hogy másnap javasolni fogja a projekt leállítását a kabinetülésen. Aztán másnap reggel már az index.hu -n keringenek a hírek, hogy délután fél négykor jelentik be a beruházás leállítását.
    És bejelentették azt. A pártok üdvözölték a döntést, a Fidesz egyből a többszázmillió forint elszámolását követeli. A KÉSZ sajnálja, hogy így döntött a kormány. Elmaradnak a környékbeli ingatlandrágulások is. Mi sajnáljuk, hogy így történt?
   
  

3 komment

Címkék: budapest közigazgatás kormányzati negyed minisztérium


A bejegyzés trackback címe:

https://polip.blog.hu/api/trackback/id/tr64290330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gaaast 2008.01.09. 09:29:42

Hungaricum, hogy így végződött ez az ügy is (hivatalosan nem leállították, hanem megállították a projektet). Magát a kormányzti negyedet, mint racionalizációs törekvést jónak és szükségesnek tartom, de "hol"-lal és a "miként"-tel annál inkább vitába szállnék. A hétfői Népszabadság 6. oldalán egy nnegyedoldalas légifelvétel kiválóan szemlélteti a telek szűkösségét. Képzeljük el, hogy a mindekori tizenegynéhány minisztérium hogyan fér el egy ilyen szűk területen, még ha járdától vasúti sínig az összes talpalattnyi helyet vasbetonnal töltik is ki. Ha jobban megnézitek a cikkhez csatolt két képet, láthatjátok, hogy az épület előtt vidáman sétálnak a lelkes közhivatalnokok és az őket meglátogató vidám állampolgárok. Most képzeljük el azt, hogy a készer kétsávosra bővített Podmaniczky út mellet mekkora hely lesz vidáman sétálni (szerintem kevesebb, mint a képen), és vidáman fognak-e az emberek egy autópálya mellett sétálni. Mint már említettem, a negyed egy szükséges jó, de jobb lenne máshol. Családomban az a nézpont fogalmazódott meg, hogy a Parlament köré kéne áthelyezni az összes minisztériumot, és állami szervet, amely környék akár kis sziget is lehetne, forgalomcsillapított utcákkal (pl. Alkotmány utca, mint sétáló utca, Kossuth tér egy részén park, a parkoló helyen meg lehetne fogadni a protokollvendégeket). A bécsi Hofburghoz hasonlóan körbe is lehetne keríteni, de valahogy mindeképpen jelezni kéne, hogy a vidám sétáló most az őt szolgáló intézmények közelében sétál, ahol minden egyes döntés az ő érdekében születik.
Vitatkozzunk!

Akira phd 2008.01.09. 10:09:44

halihó! Szerintem elszomorító, hogy a jó ötletek ilyen csúnya véget érnek kis hazánkban. Én nem tartottam soha szükségesnek ezt a kormányzati negyedet, de nagyon meg voltam elégedve azzal, hogy passzív házakba akarták költöztetni a kormányt, ez példát mutatott volna mindenkinek itthon. Az viszoont tényleg ciki, hogy semmit nem tudunk úgy végigcsinálni, hogy ne derüljön ki valami ciki. Ezért nem megy előre ez az egész ország semmit, mert semmit nem tudunk lelkesen elkezdeni, rendesen kidolgozni és jól végigcsinálni. El vagyok keseredve.

Akira phd 2008.01.09. 10:12:39

Horn Gábor pár napja a napkeltében azt mondta, hogy ők a már gyakorlatilag meglévő kormányzati negyed, tehát az 5. kerület fejlesztését támogatnák, hoszen itt majdnem megvalósul az, hogy egy helyen vannak az intézmények. Minden sétatávolságra van, a legmesszebb talán a külügy meg a környezetvédelmi tárca található, egy egész metrómegállónyira. Egy már létező metrón
süti beállítások módosítása